Monday, March 5

Manfaatkan Tidur Anda


  Jika anda melihat belia dan membuat purata berapa banyak daripada mereka yang mempunyai fizikal yang sihat & tangkas. Kebanyakan daripada kita yang berusia 20-an mempunyai beberapa tahap penyakit atau isu-isu kesihatan dan ia bukan petanda yang baik. Sama ada isu-isu obesiti atau jantung, kita kini biasa dengan semua penyakit-penyakit yang mengerikan pada usia muda. Mungkin akan ada banyak sebab untuk isu-isu itu, tabiat yang tidak tetap, pemakanan yang buruk atau tidur yang tidak mencukupi. Daripada 3 alasan yang disebutkan, tabiat tidur yang tidak teratur adalah salah satu yang mempengaruhi badan kita, namun kita tidak memberi perhatian kepadanya.

Mari kita itu bincangkan beberapa manfaat tabiat tidur yang betul. Berharap anda semua memberi perhatian kepadanya.

  1. Lindungi jantung anda: Hari ini kebanyakan serangan jantung pada usia 30-an adalah satu fenomena yang biasa. Kita hidup dalam kehidupan yang tertekan bahawa kita tidak faham bila dan bagaimana tekanan membawa kepada serangan jantung dan stoke. Kita mesti tidur untuk 6-7 jam pada waktu malam untuk melindungi jantung dan minda kita. Mula mengikuti mulai hari ini.
  2. Elakkan bekerja Pada waktu Malam: Lampu sebenarnya mempengaruhi hormon yang boleh  membawa kepada kanser kolon. Pastikan anda tidur di dalam bilik gelap kerana badan anda dapat menghasilkan hormon yang diperlukan secukupnya.
  3. Selalu melakukan Senaman: Jika anda pergi ke tempat gimnasium atau berjumpa doktor, mereka akan mengesyorkan tidur selama 8. Jika anda tidak tidur dengan betul, selera makan anda akan berkurang, seterusnya membawa kepada kegemukan. Tidur adalah penting bagi sistem pencernaan.
  4. Lawan Tekanan: kebanyakan kita tertekan kerana kita telah tidak tidur pada malam sebelumnya. Minda kita memerlukan rehat pada waktu malam supaya ia menjadi penting bahawa anda memberikan yang lain yang amat diperlukan pada waktu malam. Saya mengalami tekanan darah tinggi kerana saya insomniac. Jika minda dilucutkan bahagian rehat, peredaran darah akan menjadi tidak teratur, yang membawa kepada tekanan darah tinggi dan strok. Tidur melindungi minda kita dan mengawal peredaran darah kita.
Saya sentiasa mengabaikan kepentingan tidur pada waktu malam. Walaupun pada ketika ini kerana saya menulis artikel sehingga pukul 03:00pg. Tetapi selepas hari ini saya akan membuat usaha ikhlas menjaga baik badan saya dan ia bermula dengan tidur yang lena. Saya mahu menjalani kehidupan yang sihat. Adakah anda bersedia?

No comments:

Post a Comment