Monday, March 5

Langkah Pemasangan Windows 8 (consumer preview)


Dapatkan Muat Turun salinan Windows 8 daripada Microsoft. Artikel ini adalah untuk anda jika anda mahu untuk menaik taraf PC anda ke Windows 8. Saya akan juga menerangkan bagaimana untuk membersihkan windows lama dan memasang Windows 8 pada Destop/Laptop anda, Ini adalah bagi penguna Windows 7, pilihan terbaik adalah Menaiktaraf bukannya pasang bersih, kerana menaik taraf akan mengekalkan perisian yang telah dipasang di mesin anda. Tetapi jika anda menggunakan Windows XP atauWindows Vista semua data anda akan dikekalkan tetapi anda tidak akan dapat untuk mengakses program yang dipasang.

Selepas memuat turun fail Windows 8 dari pautan di atas, DVD/Pandrive dengan perisian Burn DVD. Anda tidak perlu untuk membuat cakera boot, sebagai imej itu sendiri adalah dalam format bootable. Sebelum berlari naik taraf mengambil sandaran yang sesuai untuk semua fail anda terutama folder seperti Dokumen, Gambar, Muzik, Video, Muat turun dan Desktop. Walaupun semua fail akan selamat, tetapi ia sentiasa lebih baik untuk mengambil sandaran.

Mari kita mulakan langkah-langkah :

Masukan Windows 8 DVD/Pandrive dalam Destop/Laptop korang dan apabila kotak "autoplay" muncul, klik pada Setup.exe. Windows 8 Pelanggan Preview persediaan akan menyediakan dirinya untuk di naik taraf.

Pemasang akan mencadangkan anda untuk mendapatkan kemas kini. Klik pada “NO Thanks” sebagai tidak ada apa-apa update yang ada sekarang dan Klik pada "Next".

Sekarang, anda perlu memasukkan key produk Windows 8. Gunakan yang ini: DNJXJ-7XBW8-2378T-X22TX-BKG7J

Masa untuk menerima Lesen. Jadi Klik pada "I accept" pada halaman Terma Lesen.

Sekarang ini adalah masa apabila anda memilih Peningkatan pilihan. Jika anda ingin pasang bersih, anda boleh pilih "Nothing" atau lain meletakkan tanda semak “Windows settings, personal files and apps” dan Klik pada "Next".


Kini Windows 8 akan menyemak dan memberi anda senarai aplikasi yang anda perlu buang sebelum naik taraf. Saya mendapati Kaspersky sebagai cadangan untuk dibuang. Jadi ingat, jika anda mempunyai Kaspersky dipasang, ia adalah lebih baik jika anda mengeluarkannya sebelum memulakan proses ini.

Kini Windows 8 adalah bersedia untuk memasang. Klik pada "Install" bagi persediaan untuk memulakan.

Kini Windows 8 akan mula memasang dan pc anda akan beroperasi semula beberapa kali.

Setelah selesai, anda perlu menetapkan untuk kali pertama.

Perkara yang perlu dilakukan semasa menubuhkan Windows 8 untuk penggunaan pertama:
  1. Pilih warna latar belakang.
  2. Setup hubungan Wireless jika ada.
  3. Tetapan untuk aplikasi, kemas kini, dll Jadi klik pada Customize untuk memilih setiap satu atau klik Gunakan Tetapan Express untuk memilih tetapan yang disyorkan.
  4. Jika anda pilih Customize, maka anda berpeluang untuk memilih tetapan ini secara individu.
  5. Ia akan meminta anda untuk membuat / sign-in ke akaun tingkap anda. Anda boleh melangkau ini dan melakukannya di kemudian hari.

No comments:

Post a Comment