Saturday, February 18

Love You Laptop: 6 Tips Memastikan Laptop Sihat Dan Selamat



  Berikan rasa cinta anda kepada laptop.. Laptop mungkin memberi anda inpirasi yang lebih baik untuk berjaya sesetengah orang sanggup menghabiskan seharian dengan laptop, sama ada melakukan urusan perniagaan, berchatting dengan rakan, melakukan tugasan pelajaran, dan sebagainya.. Tidak terfikirkah anda jika suatu hari laptop anda tidak berkerja dengan baik, oleh itu ambil masa hanya beberapa minit untuk menjaga laptop anda dengan cara yang betul.

Membersihkannya: Memberi komputer riba anda (atau desktop) pembersihan yang menyeluruh adalah penting untuk melanjutkan hayatnya. Sandarkan mana-mana data yang anda sudah mungkin telah disimpan pada pemacu keras luaran atau pemacu mudah alih, menyusun ikon desktop anda, kosongkan sampah komputer anda secara tetap, dan membersihkan mana-mana program yang anda tidak gunakan. Ini akan membantu ruang percuma dan mengekalkan anda di landasan yang teguh kepada produktiviti.

Mengamalkan Tabiat Menutup yang betul: menutup semua program terbuka dan meletakkan laptop anda untuk tidur bukan hanya menutup tudung akan membantu komputer anda agar sentiasa sejuk dan selamat manakala dalam pengangkutan. Tetapi jika anda mempunyai komputer riba anda di persekitaran yang sejuk, biarkan ia memanaskan suhu bilik perlahan-lahan sebelum menghidupkannya. Ini akan menyimpan pemeluwapan, yang boleh merosakkan komputer anda.

Lindungi dari habuk dan sampah: pastikan tempat yang anda ingin buka laptop anda dalam keadaan yang bebas dari habuk serta seumpama dengannya.

Bertindak balas terhadap tumpahan dengan segera: Air bukan teman komputer anda. Cuba menggunakan kaedah nasi untuk membawa komputer riba anda kembali ke kehidupan selepas tumpahan: mengambil bateri, mengeringkan badan laptop seberapa banyak yang anda boleh, dan pop segala-galanya dalam beg beras.

Pastikan ia matang dalam semua iklim: Sama seperti haba cecair, sejuk, dan laptop anda tidak dapat tidur dengan baik. Bukan sahaja temps panas dan pembekuan menghisap hayat bateri anda, tetapi mereka juga menyebabkan kerosakan kepada komponen dalaman anda. Hard drive anda boleh berkembang dan gagal pada musim panas dan sejuk jika ditinggalkan tanpa dijaga. Walau bagaimanapun, jika anda benar-benar perlu meninggalkan laptop anda di dalam kereta, letak ia dalam lapisan seperti jaket atau baju - sentiasa panas.

Mengunakan Produk pembersihan HALAL: Mengikut halal, saya maksudkan LCD diluluskan! Anda tidak boleh menggunakan barang yang ada disekeliling anda untuk membersih skrin laptop. menjauhkan diri dari mana-mana pembersih rumah, semua alat-alat yang berkaitan yang mengandungi aseton, ammonia, atau alkohol, yang akan menanggalkan lapisan perlindungan LCD anda. Gunakan kain lembut (seperti microfiber) untuk mengelap monitor dan skrin, Jika tidak berjaya cuba menggunakan air suling, atau campuran 50/50 cuka putih dan air suling, dan menggunakan cahaya.

No comments:

Post a Comment