Monday, February 20

3 Tips Penggunaan Public Wi-Fi dengan Selamat


Dalam era Ini, telefon pintar tumbuh bagaikan cendawan dengan adanya rangkaian Wi-Fi, kita boleh mendapatkan talian hampir di mana-mana sahaja. Tetapi kita sering menyambung tanpa mengingati akibatnya.

Maklumat sensitif anda menerima lebih Wi-Fi berkemungkinan dapat dihidu daripada gelombang udara oleh mengintip berhampiran menggunakan perisian dan peralatan yang sedia ada. Apatah lagi, penggodam boleh menipu anda dengan menyambung ke komputer mereka dengan membuat seolah-olah menjadi hotspot Wi-Fi yang sah.

Berikut adalah 3 Tips Penggunaan Public Wi-Fi dengan Selamat:

Mengelakkan diri secara automatik menyambung kepada hotspot Wi-Fi:

Ia boleh menjadi penggoda dengan cepat melompat dalam talian menggunakan salah satu daripada 1.4 juta rangkaian Wi-Fi awam yang kini aktif di dunia. Tetapi anda secara tidak sengaja boleh menyambung ke hotspot penyangak yang ditubuhkan oleh penjahat untuk mengumpul maklumat sensitif yang dihantar oleh pengguna yang tidak curiga seperti anda.

Industri kumpulan Wi-Fi Alliance mencadangkan bahawa pengguna web dengan pilihan dengan teliti, jika ada, rangkaian awam mereka mengakses bukannya membenarkan peranti mereka untuk menyambung secara automatik. Ia juga mengesyorkan memilih hotspot sahaja yang menggunakan teknologi keselamatan yang dikenali sebagai Wi-Fi Protected Access versi dua, atau WPA2, yang lebih kuat daripada WPA lebih tua dan berwayar teknologi Privasi Setaraf (WEP). Sistem keselamatan Satu rangkaiandipaparkan di dalam kotak di mana anda memasukkan kata laluan untuk menyambung.

Cipta laman sensitif menggunakan data encrypt anda menghantar dan menerima.

Menghantar dan menerima maklumat mengenai rangkaian wayarles awam tidak bercagar boleh menjadi seperti menjerit di dalam bilik yang sesak, kata MaximWeinstein, pengarah eksekutif StopBadware, sekumpulan Cambridge, Mass, bukan keuntungan yang melawan tapak web berniat jahat. "Melainkan jika anda bercakap dalam kod, ia ada rahsia kepada sesiapa yang sedang mendengar."

Mujurlah, kebanyakan laman web yang mengendalikan maklumat penggunaan teknologi penyulitan sensitif yang dikenali sebagai Lapisan Soket Selamat (SSL) untuk menjadikan teks yang dapat dibaca ke dalam mash bahasa raban digital. Anda tahu SSL di tempat jika anda melihat "https" di bar alamat. Ia hampir sama seperti di tempat kerja apabila anda membuat pembelian atau perbankan dalam talian.

Banyak perkhidmatan komunikasi, seperti Google Gmail, Microsoft Hotmail dan Facebook, juga menggunakan SSL untuk memastikan komunikasi peribadi anda selamat dari eaves droppers. Sesetengah perkhidmatan, seperti Gmail, menggunakan HTTPS secara lalai pada setiap masa, tetapi Facebook dan lain-lain memerlukan anda untuk setting secara manual.

Untuk mengaktifkan di Facebook, klik pada anak panah ke bawah di sudut kanan atas dan pilih Tetapan Akaun. Dalam ruang kiri, klik Keselamatan dan membolehkan Pelayaran dengan selamat.

Memasang dan menggunakan perisian VPN pada peranti anda untuk menyulitkan aktivitiInternet anda.

"Maya rangkaian persendirian" perisian adalah mesti untuk para pahlawan jalan raya yang sering menghantar data sensitif melalui rangkaian Wi-Fi awam VPN perisian mewujudkan sebuah terowong disulitkan di mana data anda mengalir kerana ia merentasi Internet. Banyak syarikat besar sudah menggunakan VPN pada perjalanan perniagaan untuk melindungi maklumat korporat yang berharga, dan Syarikat-syarikat kecil akan menjadi bijak untuk mengikut jejak.

Jika anda tidak mempunyai jabatan teknologi maklumat yang boleh menubuhkan VPN untuk anda, pertimbangkan untuk menggunakan satu VPN peribadi kini di pasaran. Pilihan termasuk Private WiFi dari permulaan Swasta Komunikasi Corp (Windows dan Mac, $ 9,95 sebulan atau $ 84,95 setahun; tiga hari percubaan percuma); AnonymizerUniversal (Windows, Mac, iPhone dan iPad, $ 79,99 setahun; 14-hari percubaanpercuma) ; dan VPN4ALL (Windows dan Mac $ 9.95-$ 19.95 sebulan, bergantung kepada jumlah penggunaan data; iPhone, iPad, Android, Windows Mobile dan tablet, $5,95 sebulan).

Open VPN Technologies, penjaga teknologi sumber terbuka di belakang beberapa produk perisian ini, menjual perkhidmatan VPN host khusus untuk perniagaan kecil yang dipanggil PrivateTunnel (Windows dan Mac, harga berdasarkan jumlah data yang dipindahkan).

Satu lagi perkara yang perlu dipertimbangkan: meletakkan firewall untuk menghalangorang yang tidak dikenali mencari akses kepada komputer anda. Firewall biasanyadisediakan oleh sistem operasi moden dan dihidupkan secara lalai. Untuk memastikananda adalah aktif pada PC Windows, arahan kajian Microsoft berdasarkan versi sistem pengoperasian anda. Pada Mac, Pilihan Sistem terbuka dan klik Keselamatan &Privasi dan kemudian Firewall.Anda juga boleh mengelakkan rangkaian Wi-Fi sama sekali dan pergi ke dalam talianmenggunakan sambungan selular daripada pengangkut wayarles, yang menggunakan penyulitan apabila memindahkan data, walaupun pada kos yang signifikan. Merancang untuk membayar pelan data yang besar atau tanpa had untuk peranti mudah alih. Untuk laptop anda, anda akan memerlukan peranti khas yang dipalamkan ke sebelah danrancangan perkhidmatan bulanan. Verizon dan AT & T boleh mengenakan $ 50 hingga$ 60 sebulan selama 5 GB.

No comments:

Post a Comment