Tuesday, June 26

Pembagunan modal insan....




Hampir 1 hingga 10 juta ringgit dibelanjakan oleh kerajaan malaysia untuk program pembagunan modal insan... Namun apakah sebabnya kesan dari pembelanjaan kerajaan ini boleh nampak jelas keberkesananya....

Bagi peringkat tertinggi cara pelaksanaanya dah betul tetapi bagi peringkat bawahan konsep pembagunan modal insan ini belum dapat dipractickan secara keseluruhanya....

Kenapa saya bercakap begitu ya ........????

Ini jelas dibuktikan dari aspek pembagunan modal insan di peringkat  belia dan beliawanis.... Hampir beratus program dirancang dilaksanakan oleh pihak kementerian belia dan sukan setiap bulan pada tahun ni.. namun bagi saya cara pengambilan peserta  masih belum dapat dilakukan dengan baik...

saya agak kurang puas hati dengan tindakkan pihak pengurusan belia bagi sesuatu kawasan melibatkan pelajar sekolah dengan  program-program luar yang mereka jalankan ..bagi saya pihak jbs harus banyak melibatkan pelajaran lepas  spm hingga ke atas dalam sesuatu program program yang dijalankan ..ini kerana mereka mempunyai banyak masa luang..so faham-fahamlah ..betul orang kata jangan fikirkan benda yang buruk-buruk fikirkanlah benda yang baik2 je

tetapi pada pendapat saya tidak salah kiranya jika kita berfikiran agak buruk sedikit bagi mengelakkan ianya berlaku.....

Saya kagum dengan kata  hitler.." YANG BERBUNYI KITA KENA TAHU  GERAK GERI MUSUH SEBELUM MUSUH DAPAT MEMBACA GERAK GERI KITA..."  walaupun ianya datang dari seorang musuh islam tetapi katanya-katanya memberi gambaran kafir laknatullah sentiasa memerhatikan gerak geri kita setiap masa....


Kita berbalik pada soal pembagunan insan tadi sebenarnya kerajaan seharusnya tidak perlu untuk membazir duit menghabiskan wang perbelanjaan kepada  golongan yang sudah pergi terlalu jauh..contohnya golongan  penagih dadah.pelacur..tetapi saya rasa pihak kerajaan harus memikirkan bagaimana cara membina satu module atau program untuk melahirkan satu modal insan yang boleh menyesuaikan diri dalam konteks dunia libarisme ini tapi ini hanya pendapat saya...siapa la nak dibandingkan dengan cendikawan negara dan cerdik pandai lulusan menara gading malaysia...


Kita juga yang mengeluarkan kenyataan " mencegah lebih baik dari merawat"...so kita harus cari bagaimana untuk mencegah sebelum kita cari cara untuk merawat sesuatu benda....


saya hanya ingin memberi cadangan bukanlah taraf saya untuk komen sesuatu benda dan perkara....

Salam ukhwah fillah hi solihin...




No comments:

Post a Comment